tiistai 25. marraskuuta 2014

Ylikoulutettu alisuoriutuja

Työpaikkailmoitus: Haemme Kahvilatyöntekijää. Odotamme aikaisempaa kokemusta vastaavista tehtävistä. Tehtävä täytetään heti sopivan henkilön löydyttyä, joten toimi nopeasti. 

Toimin nopeasti ja lähetin hakemuksen jo pari päivää sitten, noin tunti siitä kun ilmoitus oli julkaistu. Minulla on kokemusta vastaavista tehtävistä, olen ollut sekä kahvilassa että leipomon myymälässä töissä ja muutakin asiakaspalvelukokemusta on yllin kyllin. Luulisi siis puhelimen pirisevän? No eipä pirise, ilmoitus on vielä jäljellä ja sopivaa henkilöä ei ole ilmeisesti löydetty. Pistää miettimään, että miksi minä en ole sopiva henkilö? Onko suurin vikani korkea ikä vai korkea koulutus? Jos olisin kymmenen vuotta nuorempi ja opiskelija, niin sitten sopisin? Tekisi mieli soittaa ja kysyä, mutten voi, koska olen niin ärsyyntynyt. 

Että näin Suomessa koulutus kannattaa. Suorita vaivalla ja tuskalla maisterintutkinto ja et sen jälkeen ole kelvollinen enää mihinkään. Muutamat tuttavani ovat jaelleet viisaita neuvojaan ja kehottaneet, että jättäisin ns. hanttihommien työhakemuksista korkeakoulututkinnot pois. Eli olen valmistunut ylioppilaaksi ja sen jälkeen...? Mahtaisi siinä rekrytoija ihmetellä, että mitähän tämä hakija on tehnyt lukion jälkeen, kun kuitenkin on jo keski-ikäinen. Vai pitäisikö ikäkin sitten valehdella? CV:n toki muokkaan uuteen uskoon ja korostan noita työhistoriani hanttihommia, mutta en minä voi suorastaan valehdella. 

Olenko ylikoulutettu alisuoriutuja? No ilmeisesti en, sillä en pääse suorittamaan mitään, en yli enkä ali. Ottaa niin pattiin, että pitää kai ruveta harrastamaan kuntonyrkkeilyä, että saa lyödä jotain. Ai niin, ei ole siihenkään varaa. Jos tiristäisi jostain pari kymppiä ja hankkisi edes kahvakuulan, kasvattaisi semmoiset hauikset, että puseronhihat puristavat. 


11 kommenttia:

  1. Saman olen huomannut itsekin. Ajattelevatko työnantajat, että käytännön taidot ja maalaisjärki katoavat saman tien kun maisterin paperit lyödään käteen? Itsekin olen hakenut esimerkiksi vuokrafirman kautta kassa-myyjän paikkaa, johon on kuulemma tekijöistä jatkuva HUUTAVA pula. Hakemukseeni ei koskaan tullut minkäänlaista vastausta ("älä soita meille, firmasta otetaan yhteyttä"), joten olen varmaan niin onneton kandidaatti, että mieluummin ovat sitten ilman.

    "Ylikoulutettujen alisuoriutumiseen" on kyllä yksi selkeä tekijä: raha. Jollain on pakko elää. Mutta saako nykypäivänä minkäänlaista työtä, jos sitä haluaa tehdä pelkästään palkan vuoksi?

    VastaaPoista
  2. Työnantaja arvelee ettei maisteri viihdy vaikkapa kassalla tai siivojana. Itse ainakin palkkaisin vaikkapa kahvilan kassalle mielummin pari nuorta osa-aikaista opiskelijaa, kuin yhden yli kolmenkymppisen maisterin. Juuri em. syystä.

    Väitän kyllä, että ylikoulutettukin pääsee aina puhelinmyyjäksi. Siinä työssähän raha taitaa olla ainoa motivoiva tekijä.

    VastaaPoista
  3. Totta varmaan tuokin. Ymmärrän työnantajien pelon siitä, että vaivalla kassalle koulutettu työntekijä vaihtaa paikkaa heti oman alansa töitä löytäessään. Niin ehkä itsekin tekisin. En tosin ymmärrä, miten x-alan opiskelija osa-aikaisena työntekijänä eroaa valmistuneesta. Harvalla opiskelijalla on aikomuksena jäädä Alepan tai kahvilan kassalle lopullisesti töihin vaan rahoittaa niillä töillä opintonsa.

    Sääli, mikäli "x-alan maisteri" CV:ssä määrittelee minut työntekijänä niin, ettei ura muulla alalla ole mahdollinen. Tietämättäni olen siis kaivanut itselleni koko opiskeluajan syvää kuoppaa, mitä työnhakuun tulee. Mitään takeita kun ei ole, että ovet oman alan paikkoihin koskaan aukeaisivat.

    VastaaPoista
  4. Tjaa. Minäkin ymmärrän, ettei maisteri kiinnosta kahvilatyöntekijän paikkaa täytettäessä, jos maisterilla ei ole sopivaa työkokemusta. Jos on vaikka ollut esimerkiksi tutkimusassistenttina tai varastolla töissä. Asiakaspalvelu on asia erikseen. Itsellä on kokemusta niin monesta työtehtävästä, että luulisi sen osoittavan, että hetkonen, nythän on kyse moniosaajasta! Niinhän sitä luulisi...

    Mutta pakko vaan yrittää pommittaa hakemuksia noihinkin paikkoihin. Itse rekrytoijana kutsuisin haastatteluun sekä nuoria että hieman vanhempiakin. Ja sitten palkkaisin haastattelussa parhaiten suoriutuneen. Tietenkin asiakas, eli itse kahvila, on voinut ohjeistaa rekryfirmaa, että yli 30-vuotiaat eivät sovi imagoon. Mutta asia voi joskus olla toisinkin päin, haluavat vähän varttuneemman ja kokeneemman. Sain aikanaan kahvilatyöntekijän paikan juuri sen takia, että olin hieman vanhempi ja minulla oli runsaasti asiakaspalvelukokemusta.

    Puhelinmyyjäksi varmaan pääsee melko helpolla. Eri asia vaan, että kuka sillä työllä elantonsa tienaa, provisiopalkkaus on liian epävarmaa. Ja kaikista ihmisistä ei puhelinmyyntin ole, eikä tarvitse ollakaan. Minä olisin surkea puhelinmyyjä, varsinkin, jos tuote olisi jotain täysin hyödytöntä (partahöyliä, vitamiinilisiä, juorulehtiä). Ja jos tuotetta on kaupattava väkipakolla, suorastaan huijaten asiakasta, on se minun mielestä kotirauhan rikkomista, enkä halua olla osallisena sellaisessa. Ja sanottakoon vielä lopuksi, että ihmisen ei ole pakko tehdä mitään täysin vastenmielistä työtä, joka ei sovi hänelle alkuunkaan. Siinä menee mielenterveys. Jos minun työttömyyskorvaukseni evättäisiin, niin en minä silloinkaan puhelinmyyjäksi rupea, piste.

    VastaaPoista
  5. Olen täysin samaa mieltä kuin Osaton! Todellakaan ihmisen ei pidä hakeutua itsellen täysin vastenmielisiin töihin, se jos mikä sairastuttaan. Minustakaan ei olisi puhelinmyyjäksi.. Se mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle. Syyllistäminen asiasta pahentaa vain tilannetta. Nämä pakkaa joiltain unohtumaan.

    Kokemuksia todellakin on ettei maisterin papereilla saa ns vähemmän vaativia työtehtäviä. Kun aiemmin työttömänä olleena hain mm. yleisassistentin hommiin, minulle sanottiin suoraan, etteivät uskalla palkata minua. Liian vahva koulutustausta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä se on. Minusta maailma pärjäisi ihan hyvin ilman tuota puhelinmyyntiä, joten en suostu potemaan huonoa omaatuntoa, etten suostu sitä tekemään. Siivoustyötä voisin väliaikaisesti tehdä, jos palkkaus olisi parempi ja kaikki lisät ja ylityöt korvattaisiin asiallisesti. Reilusti alle 10e/h fyysisesti raskaasta työstä on yksinkertaisesti liian vähän.

      Ja siksi toisekseen minä olen kouluttautunut ihan eri tehtäviin. Olen uhrannut elämästäni monta vuotta opiskeluun, elänyt opiskeluaikana köyhyysrajan alapuolella, nostanut opintolainaa uskoen, että tulevalla työllä maksan lainan iloisesti pois. Ei ole reilua, että nyt sitten tekisin töitä alle 10 euron palkalla ja opinnoistani ei olisi mitään hyötyä. Kouluttamattomalta ihmiseltä voi vaatiakin joko kouluttautumista tai hanttihommia, mutta ei koulutetulta. Vaikka minä en kyllä vaadi keneltäkään mitään, sillä minä en ole kenenkään muun elämän asiantuntija kuin omani.

      Poista
  6. Vastapainona tuolle olen törmännyt toisen ääripään järjettömyyksiin eli työpaikkailmoituksiin ihan käsittämättömillä vaatimuksilla:

    1: Osa-aikainen hyllyttäjä kauppaan, odotetaan usean vuoden esimieskokemusta.
    2: Matkapuhelimien kokoonpanoon amk-tutkinto suotavaa.

    Mihin tämä maa on menossa, jos tuollaiset tehtävät, joita voi tehdä käytännössä yläasteen läpäissyt edellyttävät tuollaista kokemusta&koulutusta? Tarvitseeko meitä oikeasti sääntöjen avulla kuristaa hengiltä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan järjettömäksi on meininki mennyt. Nyt voi vaatia mitä vaan, työttömiä on niin paljon. Matkapuhelimien kasaamiseen ei tosiaan tutkintoja tarvita, parin päivän perehdytys riittää. Itse kokosin noin kymmenen vuotta sitten kännyköitä ja silloin ainoa vaatimus oli, että kykenee liimaamaan sen puhelimen sisään tulevan pienen tarran suoraan. Ja sietämään vakituisten työntekijöiden ilkeilyä.

      Poista
  7. Toisesta hakemastani kahvilatyöntekijän paikasta tuli hylkäys. Sähköpostissa lukee tietenkin: ''Valitettavasti valinta ei osunut tällä kertaa kohdallesi. Pidämme kuitenkin hakemuksesi tietokannassamme ja otamme yhteyttä kun Sinulle sopivia työpaikkoja tulee tarjolle.'' Kiva, kiva. Vilkaisin kyseisen rekryfirman sivuille. Siellä on taas auki kahvilatyöntekijän paikka, eikä sekään sitten ilmeisesti sovi minulle, koska sitä ei olla minulle tarjottu. Eli aivan turhaan odottelen mitään minulle sopivia paikkoja.

    VastaaPoista
  8. Itselläni oli vähän samanlainen kokemus. Hakemaani paikkaan ei vaadittua alan koulutusta eikä työkokemusta, työ aika simppeliä kun vain työkoneita osaa käyttää. Hain - ei mitään vastausta. Sama työ tuli uudestaan hakuun, ajattelin ihan piruuttani hakea uudestaan. Oli rekrytointi toimeksianto vuokratyöfirmalla, kirjauduin sisään, hain kyseisen työpaikka ilmoituksen eteeni - alapuolella luki: Olet hakenut jo tätä työpaikkaa. Meni muutama viikko kun ilmoitus oli poistettu, ja sama työ tuli jo kolmannen kerran hakuun, sama juttu: Olet hakenut jo tätä työpaikkaa.

    En päässyt edes haastatteluun. Minulla kuitenkin on pari kuukautta "vanha" alan koulutus, ja kokemusta kyseisitä työkoneista on. Olen 29-vuotias, joten iästä se ei voi kiinni olla.

    Että tosiaan mihin tämä maailma on menossa, kun ei ketään kelpaa avoinna oleviin työpaikkoihin. Ymmärrän, että on työnantajien markkinat, mutta jos ei satojen hakijoiden joukosta löydy "duunari" paikkaan sopivaa ehdokasta, ni jossain on vikaa ja pahasti..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jotenkin tuntuu tuossa sinun tilanteessasi, että onkohan sitä avointa työpaikkaa oikeasti olemassakaan? Ehkä vuokrafirma on keksinyt työpaikan päästään, jotta näyttäisi, että joo, hyvin menee, työpaikkoja löytyy. Kuulemma sellaistakin tehdään, aivan naurettavaa touhua.

      Tai ehkä voisit sähköpostitse lähestyä rekrytoijaa ja satuilla jotain tyyliin näin: ''Teillä on avoinna paikka X. En kuitenkaan kykene hakemaan paikkaa sähköisen hakulomakkeenne kautta, sillä olen jo hakenut kyseistä paikkaa sen ollessa aiemmin avoinna. Haluaisin vamistaa, että hakemukseni otetaan tälläkin kertaa huomioon, sillä olen edelleenkin erittäin kiinnostunut kyseisestä tehtävästä ja tulen mielelläni haastatteluun kertomaan lisää itsestäni ja osaamisestani.'' En tiedä olisiko sillä mitään vaikutusta, mutta ei kai se ota jos ei annakaan.

      Poista